Dvanáct měsíců uteklo jako voda a
v Karlových Varech odstartoval 52. ročník Mezinárodního filmového
festivalu. Přijela jsem už počtvrté a tentokrát jsem se ke vstupenkám na filmy
dostávala způsobem odlišným od minulých let. Můj přítel si zařídil novinářskou akreditaci, v rámci níž mi sháněl
lístky na snímky, které bych za běžných okolností viděla buď po hodinách
strávených ve frontě, nebo taky vůbec. Teď už ale přejděme k filmovým událostem
letošních Varů.
30.
června
Zahajovací
den festivalu. Nestihli jsme sice červený koberec, ale večerní koncert Českého
národního symfonického orchestru nám zážitek bohatě vynahradil. Koncert uvedl James
Newton Howard, skladatel hudby k sérii Hunger
Games nebo k Shyamalanovým Znamením,
oddirigoval ale jenom jednu skladbu. Následně na jeho místo nastoupil americký
dirigent Carl Davis a pod jeho vedením se přítomní dočkali několika skladeb z bondovek
(písně Goldfinger nebo Skyfall zpívané sólistkou byly top). Báječné
zahájení.
1.
července
Můj
dnešní program už patřil jen a jen filmům (a taky jídlu, protože jíst se musí a
hledání cenově dostupného oběda v centru města se může změnit
v docela náročný úkol).
Jmenuji se Heath Ledger (sekce Zvláštní uvedení) - pokud jste k Heathovi a jeho filmům měli pozitivní vztah a jeho nečekané úmrtí vás opravdu zamrzelo, tak se vám tento dokument nemůže nelíbit. Ano, lze namítnout, že divák nemá šanci se dozvědět téměř nic o Heathově "temné stránce". Mluvící hlavy v podobě přátel a rodiny pouze velebí hercův talent, rozchod s Michelle Williams, podle mého názoru zásadní zlom v jeho životě, se okomentuje dvěma větami, a tak dále. Na druhou stranu máte možnost s pomocí mnoha archivních záběrů zjistit, že Heath byl skutečně všestranně nadaný (mimo jiné režisérské ambice) a můžeme se jen domýšlet, jakých dalších úspěchů mohl dosáhnout. 70%
Zloději zelených koní (sekce
České filmy 2016–2017) - velmi milé překvapení. Žádná komedie s dramatickými
vsuvkami, jak poslední roky vypadá snad 90 procent české filmové produkce (ne
že by mi to nějak zvlášť vadilo, ale tahle žánrová změna je velmi osvěžující).
Z postavy Pavla Lišky jsem měla během celého filmu velmi nepříjemný pocit,
a i když tvůrci postupně dávkovali náznaky jeho skutečné povahy, ze
"záchodové scény" mě až mrazilo. Potěšily ale výkony i ostatních,
méně okoukaných herců. Námět je navíc opravdu zajímavý, o těžbě vltavínů jsem
do té doby neslyšela. Škoda jen poněkud useknutého závěru, který s odhalenou
pointou už dále nepracuje, pár minut navíc by filmu nemuselo uškodit. 80%
P. S. Snímek
doprovázel předfilm s názvem Strom,
ve kterém jsem se poprvé setkala s animační technikou malby na sklo.
Vizuálně hodně působivé. 60% Než skončí léto (sekce Soutěž dokumentárních filmů) - dva relativně sympatičtí Íránci žijící ve Francii se na letním tripu (bez drog) snaží přesvědčit třetího z nich, aby se nevracel do rodné země. Tenhle obézní knírač mě bohužel přiváděl k šílenství a já jsem se těšila na každou scénu, ve které bude chybět. Docela problém. Průšvih nezachránila ani zábavná debata o třech typech prdů. Takže… nejhorší film letošních Varů. 30%
Dvojitý milenec (sekce
Horizonty) - po loňské Elle jsem se
setkala s dalším zástupcem současné francouzské kinematografie (evropské filmy
běžně nevyhledávám). Dílo Françoise Ozona mi některými prvky - manipulativní
hlavní hrdinka, otevřenější erotické scény – právě Elle připomnělo, první polovina snímku dokázala zaujmout působivým
snímáním (točité schody, zrcadlová hala) i dějovou linkou, ve druhé polovině už
se ale bizarnost lepila na bizarnost a hra s publikem zamotala hlavu nejednomu
divákovi v sále Puppu. 60%
P. S.
Na Dvojitého milence můžete od 13.
července zajít i do běžné sítě kin.
2.
července
Nebudu zastírat, že to byl highlight celého dne, protože následující snímky mě zrovna neuchvátily.
Arytmie (sekce
Hlavní soutěž) - vztah dvou ústředních hrdinů - lékařů Káti a Olega - mě spíše
rušil, motivace a chování Káti mi během celého snímku nebylo příliš jasné (tak
chtěla se s ním rozvést, nebo nechtěla?). Olegův přístup k hypochondrickým
pacientům i k byrokratickým nařízením byl ale velmi sympatický. Kdyby se stopáž
zkrátila o půl hodinky a režisér a scenárista Chlebnikov divákovi předával
pouze střípky z chodu ruské záchranky, mohla to být větší pecka. 60%
P.
S. Alexandr Jacenko v roli Olega byl za svůj výkon zaslouženě oceněn
festivalovou cenou pro nejlepšího herce.
Příběh jednoho života (sekce Horizonty) - s literární předlohou
od Guy de Maupassanta obeznámena nejsem a film mě k jejímu přečtení rozhodně
nenavnadil. Příběh vypráví o životě šlechtičny Jeanne, která se nešťastně
provdá a… to je téměř celé. Samotný děj rozplizlý do dvou hodin hodně unavoval
a nesympatické, nekonečně naivní hlavní hrdince přesvědčené o své pravdě
skutečně nešlo držet palce. 30%
Zvláštní zmínku ještě věnuji filmu Terminátor 2: Den zúčtování. Lístek na
jeho půlnoční projekci ve 3D jsem chytila už v online předprodeji a hodně
jsem se těšila, že tenhle kultovní biják konečně uvidím. (Prosím, nelynčujte
mě, na akční filmy jsem nikdy moc nebyla.) Bohužel jsem po celodenním programu
byla příliš unavená na to, abych dokázala dvě a čtvrt hodiny plnohodnotně
vnímat dění na plátně. Hned po příjezdu domů jsem si dohnala mezery a je to
fakt dobrý ;). Dokonce tak dobrý, že jsem si několikrát za sebou pouštěla na
Youtube tuhle epickou úvodní melodii. 85%
P. S. Arnolda ve 3D formátu si budete moct
vychutnat v kinech od 7. září.
3.
července
Dospala
jsem deficit a nabrala síly na dvě večerní promítání.
Baby Driver (sekce Půlnoční filmy) – a je to tady. Muhehe. Nejlepší film Varů.
Nejlepší film roku. No dobře, tohle bych v červenci asi tvrdit neměla, ale
už od prvních trailerů jsem si říkala, že by to mohla být pecka. Pak jsem se
seznámila s tvorbou režiséra Wrighta a přestala jsem si být tak jistá
(vyloženě se mi líbil jenom Scott Pilgrim proti zbytku světa). Jakmile ale začala půlnoční projekce v karlovarském
kině Čas, moje obavy se rázem rozplynuly. Wright se mi poprvé absolutně trefil
do vkusu a příběh čumáčka Babyho mě bavil od prvního do posledního tónu. Ta
úvodní scéna! Ty kazetové mixáže, ach! WAS HE SLOW? Jděte na to do kina, fakt.
Nebudete litovat. 90%
4.
července
Obchod na korze (sekce
Návraty k pramenům) – s československou novou vlnou asi nikdy kamarádka
nebudu. Jsem samozřejmě ráda, že mi organizátoři letošního festivalu umožnili
vidět naši první oscarovku (no, naši, spíš primárně slovenskou), ale kromě
nějakého vhledu do historie samostatného Slovenského státu mi film vlastně nic
nepředal. Jak hlavní hrdina dopadne, mi došlo asi v polovině (přemrštěné)
stopáže, a ukřičená slovenština nebyla moc příjemná na poslech... 50%
5.
července
Návštěva 52. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary pro mě byla zároveň také odměnou za úspěšně absolvované státnice a lepší začátek prázdnin jsem si opravdu nemohla přát. Viděla jsem hodně zajímavých snímků, nasála nezapomenutelnou festivalovou atmosféru a strávila několik dní s tím nejbáječnějším ;). Budeme se těšit zase za rok.
Žádné komentáře:
Okomentovat